מקבץ הנהגות לבין הזמנים בחידות

מקבץ הנהגות לבין הזמנים בחידות:

א.      אם אתה חוזר מטיול כשאתה עייף ובמיוחד אם יש שיירה של ילדים לפניך, אפשר (בדיעבד) להסתמך על ר' יוסי בנדרים פ' ע"א.

ב.      בצאתך לרחוב, זכור את דברי הגמ' בסוטה ח' ע"א וכן את דברי הגמ' בב"ב קל"א ע"א, ובכדי לקיים זאת, חלוק בעניין זה על התנא באבות פ"ד מ"ח (ופ"א מ"ח). וזכור את הפס' בישעיה ל"ג, ט"ו.

ג.       למד מהמעשה המובא בקידושין ל"א ע"א ודע שבוודאי אין אתה גרוע מבנו של בלאדן בסנהדרין צ"ו ע"א [קודם שנתגייר (יבמות ס"ב ע"א)], וזכור שהלכה נפסקה כאיסי בן יהודה בקידושין ל"ב ע"א (ובשו"ע יו"ד סי' ר"מ סעיף י"ב).

ד.      בהתהלכך תנחה אותך ובשבתך בביתך זכור שאע"פ שהלכה נפסקה בנדרים ל"ב ע"ב (ובשו"ע יו"ד סי' רכ"א סעיף א') כר"א, הוא דווקא גבי נדר, אבל גבי משפחה וודאי שגם לר"א שרי וחייב. וזכור את דברי הגמ' בר"ה י"ז ע"א.

ה.      היזהר שלא תנהג כפי שנהגו בנ"י כמובא בע"ז ה' ע"א, וזכור את הכתוב בב"ק צ"ב ע"ב.

ו.        אמנם מדינא דגמ' בגיטין ז' ע"א ובסוטה מ"ח ע"א אסיר, אולם אפשר להקל ע"י עיון בשו"ע או"ח סי' תק"ס סעיף ג' ובנושאי כליו ובאחרוני זמננו. וזכור שבחוה"מ הדבר פשוט שמותר והוי מצווה גם בלי העיון שם.

 

תשובות:

סיכום הנושאים (ורמזים): א. מקלחת. ב. שמירת העיניים. ג. כיבוד הורים. ד. וויתור. ה. הכרת הטוב. ו. שמיעת שירים.

א.      ר' יוסי סובר שם דניוול דחד יומא לא שמיה ניוול, והיינו שאפשר לסמוך עליו בדיעבד ולא להתרחץ יום אחד...

ב.      בסוטה שם כתוב דאין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות ובב"ב שם כתוב: "אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות", והיינו שיש לשמור על העיניים. וחלוק על התנא באבות שאומר "אל תהי דן יחידי" (וכן "אל תעש עצמך כעורכי הדיינין") והיינו שכאן עשה עצמך כדיין (אפי' כשאתה לבד) וזכור לשמור על העיניים ולפסוק לחומרא, וכן זכור את הפסוק בישעיה: "עוצם עיניו מראות ברע".

ג.       בקידושין שם מובא המעשה הידוע עם דמא בן נתינה בעניין כיבוד אב ואם. ובסנהדרין מובא שבלאדן קרא שמו ע"ש אביו אע"פ שנשתנו פניו של אביו ככלב. והלכה נפסקה כאיסי בן יהודה שאפשר לבטל מצווה [שאפשר לעשותה ע"י אחרים] בשביל כיבוד אב.

ד.      בנדרים שם נפסקה ההלכה כר' אליעזר דוויתור אסור במודר הנאה, אבל וודאי שכלפי המשפחה לכו"ע מותר וצריך לוותר. ובר"ה שם כתוב שכל המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו.

ה.      מובא שם שבנ"י נהגו בכפיות טובה, ומשה קרא להם "כפויי טובה בני כפויי טובה", ובב"ק שם כתוב שבור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן. (לשון זו מובאת בבמדב"ר כ"ב, ד').

ו.        בגיטין ובסוטה שם כתבו שאסור לשמוע שירים בכלי נגינה משנחרב ביהמ"ק, אולם בשו"ע שם ממציא דרכים להתיר, וכן נראה היתרים המובאים באחרוני זמננו. ופשוט שבחוה"מ שיש מצווה לשמוח והוי כסעודת מצווה שמותר לשמוע כלי נגינה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פלאפונים של אחמי"ם

הוראות לטרמפיסט