חידות על הש"ס

אדם מתקנא בכל בן אדם, חוץ ממי? ת. בנו ותלמידו. (סנהדרין קה:)

איזה אדם אסור לו להתקלח? ת. לאדם שכתוב עליו שם ה'. [הרי שהיה שם כתוב לו על בשרו הרי זה לא ירחוץ ולא יסוך ולא יעמוד במקום הטינופת] (שבת קכ:)

איזה אמורא ברא גולם ומי הרג אותו? ת. רבא (או רבה) ברא גולם ור' זירא הרג אותו. (סנהדרין סה:)

איזה אמורא היה דן רק אנשים רגילים ולא תלמידי חכמים? ת. מר בר רב אשי. (שבת קיט.)

איזה ארץ מצאנו שמתכווצת? ת. ארץ ישראל, ארץ הצבי. [ארץ צבי כתיב בה, מה צבי זה אין עורו מחזיק את בשרו אף ארץ ישראל בזמן שיושבין עליה רווחא ובזמן שאין יושבין עליה גמדא] (גיטין נז.)

איזה בית כנסת הפך להיות בית ע"ז? ת. בית הכנסת של טבריה שנחלקו שם ר' אלעזר ור' יוסי לגבי גלוסטרא עד שקרעו ס"ת מחמתן. [כך היה המעשה בבית הכנסת של טבריא, בנגר שיש בראשו גלוסטרא, שנחלקו בו רבי אלעזר ורבי יוסי (אם נחשב כלי לעניין בונה בשבת), עד שנקרע ספר תורה בחמתן, והיה שם רבי יוסי בן קיסמא אמר: תמיה אני אם לא יהיה בית הכנסת זו עבודת כוכבים, וכן הוה] (יבמות צו:)

איזה בעל חיים לא מזיק לו ארס של נחש? ת. חתול. (שבת קכח:)

איזה בעל חיים מאיים על פיל? ת. יתוש. [אימת מפגיע על ארי אימת יתוש על הפיל אימת סממית על העקרב אימת סנונית על הנשר אימת כילבית על לויתן] (שבת עז:)

איזה הר נקרא עז וקשה? ת. עזאזל. (יומא סב:)

איזה יום היה קשה לישראל כיום חטא העגל? ת. אותו יום (שנחלקו על הבוצר לגת) שהיה הלל כפוף ויושב לפני שמאי כאחד מן התלמידים. (שבת יז.)

איזה יום נקרא יום הכניסה? (מה זה ימי הכניסה)? ת. שני וחמישי. (מגילה ב.)

איזה מאכל גם אם עיוור אוכל אותו כואב לו בעיניים? ת. כוסברתא. [אמר רב יוסף כוסברתא אפילו לדידי קשה לי, אמר רב ששת גרגירא אפילו לדידי מעלי] (שבת קט.)

איזה מאכל נקרא על שם ריחו? ת. דג צחנה. (נדרים נא:)

איזה מנשות האמוראים ישבה על כסא ונשאו אותה? ת. ילתא אשתו של רב נחמן. [רב נחמן שרא לה לילתא למיפק אאלונקי] (ביצה כה:)

איזה מסכת נשנתה כולה ביום אחד? ת. עדיות, שנשנתה ביום שנתמנה ר' אלעזר בן עזריה. (ברכות כח.)

איזה מקום גבוה יותר מביהמ"ק? ת. עין עיטם. (יומא לא.)

איזה מקום היה 400 פרסה ומלא נחשים, ועבר שם בן אדם אחד וראה נחש כקורת בית הבד ונשר שערו מרוב הפחד? ת. מדבר כוב {כזב}. [אמרו עליו על מדבר כוב שהוא שמונה מאות פרסה ומלא נחשים שרפים ועקרבים. ר' אבא הסיח לפני רבינו, פעם אחת עבר אדם בתוך מדבר כוב זה וראה נחש אחד ישן והיה בו כקורת בית הבד וראה הנחש והוא לא ראהו ומרוב שנכנסה בו חרדה נתבהל ונשר שערו והיו קורין אותו מרוטה. (שמו"ר כ"ד, ד')

איזה מקל היתה מלמדת דעה? ת. מקלו של ר' מאיר. [מקלו של ר' מאיר היתה בידי והיא מלמדת לי דעה] (ירושלמי נדרים פ"ט ה"א)

איזה נס מוזכר במסכת מגילה ששייך ללוחות הברית? ת. האות ם' והאות ס' היו חלולות והיו עומדות באוויר בנס. (מגילה ג.)

איזה צדיק שמובא בגמ' בחר לציין את מערת המכפלה לדורות כדי שהכהנים ידעו עד היכן להיכנס? ת. ר' בנאה. (ב"ב נח.)

איזה צדיק תלמיד אחד שצדיקה בעטה בו? ת. ברוריה שראתה תלמיד ששונה בלחש. (עירובין נג:)

איזה ציור הופיע במטבע של אברהם אבינו? ת. זקן וזקנה מצד אחד ובחור ובתולה מצד אחר. (ב"ק צז:)

איזה רב בגמ' לא אמר דבר שלא שמע מרבו מעולם? ת. ר' אליעזר. (יומא סו:)

איזה רבנית שברה לבעלה 400 חביות יין ולמה? ת. ילתא אשתו של רב נחמן, בגלל שלא רצה לשגר לה כוס של ברכה. (ברכות נא:)

איזה שני תלמידי חכמים נולדו בגלל שאבא שלהם היה מרבה בנרות שבת? ת. רב אידי בר אבין ורב חייא בר אבין שיצאו מר' אבין נגרא. (שבת כג:)

איזו אבן מותר לנשים לצאת איתה בשבת כסגולה שלא יפילו את הוולד? ת. אבן תקומה. (שבת סו:)

איזו אשה הורידה ארבע דמעות ומה היא זכתה בעקבות כך? ת. עורפה וזכתה לארבע בנים גיבורים. [בשכר ארבע דמעות שהורידה ערפה על חמותה זכתה ויצאו ממנה ארבעה גיבורים] (סוטה מב:)

איך אומרים כלב ביוונית? ת. למס. (שבת סג:)

איך אפשר למדוד גובה של אילן בלי לטפס עליו? ת. ע"י שמודד את עצמו ואת הצל של אילן ומחשב ע"פ היחס. [מודד קומתו וצלו וצל קומתו וידע כמה גובה של דקל] (עירובין מג:)

איך הגמ' מזכירה בלשון ארמית את הדבר הבא: ע"י צרתה האשה מקבלת תוכחה יותר משהיו מייסרים אותה בקוץ? ת. בחברתה ולא בסילתא. (יבמות סג:)

איך הגמ' קוראת לחוזה בכוכבים? ת. כלדאי. (שבת קיט.)

איך יתכן אדם טמא ומותר לו להיכנס לביהמ"ק? ת. איש עיתי שלוקח את השעיר לעזאזל. [עתי ואפי' בטומאה למאי הלכתא אמר רב ששת לומר שאם נטמא משלחו נכנס טמא לעזרה ומשלחו] (יומא סו:)

איך יתכן אדם שלא לקח כלום לחבירו ונקרא גזלן? ת. אם נתן לו שלום ולא החזיר לו שלום. (ברכות ו:)

איך מאריכים את חייו של הממזר? ת. מכריזים עליו שהוא ממזר וככה יודעים עליו שהוא ממזר ולא יבואו להתחתן עם זרעו והיה סיפור עם ר' אמי שהכריז על ממזר ברבים כדי שיוכל לחיות. (יבמות עח:)

איך נקרא העוף שבשעה שהשמש זורחת הצבע שלו מתהפך לכמה גוונים? ת. כרום. [עוף אחד יש בכרכי הים וכרום שמו, וכיון שחמה זורחת מתהפך לכמה גוונין] (ברכות ו:)

איך נקרא מי ששומע בקול חכמים? ת. צנוע. (נדה יב.)

איך נקראים ציידי חילזון? ת. יוגבים. (שבת כו.)

איך קוראים למלאך הממונה על התפילה? ת. סנדלפון. (חגיגה יג:)

איך קוראים למלאך שממונה על הגשמים? ת. רידיא. (תענית כה:)

איך קוראים לשר של הפרסים? ת. דוביאל. (יומא עז.)

איך קראו לאבוה דשמואל? ת. אבא בר אבא. (ברכות יח:)

איך קראו לאביו של אביי? כייליל. (זבחים קיח:)

איך קראו לאח של רבא? ת. רב סעורם. (ב"מ עג:)

איך קראו לאשתו של רב נחמן? ת. ילתא. (ברכות נא:)

איך קראו לבן אדם שהוציא כשפים ממצרים ע"י סריטה שבבשרו? ת. בן סטדא. (שבת קד:)

איך קראו לבן ולבת של אנטונינוס? ת. לבן קראו אסווירוס ולבת קראו גירא. (ע"ז י')

איך קראו לבתו של רב נחמן? ת. דונג. (קידושין ע.)

איך קראו לגר שהיה חבר של ר' יהודה? ת. מנימין. [אמר ר' יהודה: מנימין גר מצרי היה לי חבר מתלמידי ר' עקיבא {סתם ר' יהודה הוא ר' יהודה בר אלעאי}] (יבמות עו:)

איך קראו למי שהרג את אחאב [בר עמרי]? ת. הדדרימון בן טברימון [ברמות גלעד]. {הדד מלך ארם, שהיה עובד לע"ז שהיתה נקראת "רימון"} (מגילה ג.)

איך קראו למי שהרג את יאשיה [בר אמון]? ת. פרעה חגירא {נכה} [בבקעת מגידו]. (מגילה ג.)

איפה היה בית המדרש של איוב? ת. בטבריה. (ב"ב טו.)

איפה המקום שמניחים את הסודר בגופו של האדם? ת. בצוואר. [וסודר שבצווארו (סוודר)] (שבת קכ.)

איפה מובא במסכת שבת שער האשפה? ת. שבאו ב' גרדיים משער האשפה והעידו משום שמעיה ואבטליון ששלושה לוגין מים שאובין פוסלים את המקווה. (שבת טו.)

איפה מוזכר בגמ' ניתוח להסרת שומן? ת. עם ר' אלעזר בן ר' שמעון שציווה לאסור את הכובס שכינה אותו חומץ בן יין בגלל שהיה תופס את הגנבים, ולבסוף תלו את הכובס וראב"ש הצטער על כך, ואמרו לו שזה הגיע לו כי בעל נערה המאורסה ביוה"כ וראב"ש אמר "שישו בני מעי שישו ומה ספיקות שלכם כך ודאית שלכם על אחת כמה וכמה מובטח אני בכם שאין רמה ותולעה שולטת בכם", ולא נתיישבה דעתו עד שפתחו את בטנו והוציאו את השומן ושמו אותו בשמש ולא הסריח. (ב"מ פג:)

איפה מוזכר שהאומר "אלהא דמאיר ענני" זה יציל אותו מכל נזק?

ת. בע"ז יח, עם הסיפור שר' מאיר בא לשומר ששמר על גיסתו בתו של ר' חנינא בן תרדיון ואמר לו שהוא יביא לו אותה, והשומר אמר לו שהוא מפחד מהמלכות אז ר' מאיר הביא לו כסף לשוחד ואמר לו שכשיגמר הכסף יאמר "אלהא דמאיר ענני" וינצל, והוא הוכיח לו את זה שהוא זרק עפר על הכלבים כדי להרגיזם וכשבאו לאוכלו אמר "אלהא דמאיר ענני" וניצל, ובאמת אח"כ כשבאו לתלות את השומר הוא אמר את זה ולא הצליחו לתלות אותו.

איפה מותר לסנן מים בשבת? ת. בין הגיתות. {בעונה שדורכים את הענבים בגיתות - כל היינות עכורים, ונוהגים אנשים לשתותם כשהם מעורבים בשמרי יין, ולכן אין סינונם נחשב לתיקון של ברירה. וכלשון רש"י: "שכל היינות עכורים ושותין אותם בשמריהם, הלכך אין כאן תיקון, דבלאו הכי משתתי"} (שבת קלט:)

איפה מצאנו אדם שקם לתחייה רק בגלל שהוא היה רשע? ת. היה אדם רשע שקברו אותו בקבר אלישע והוא נגע בעצמות אלישע וקם לתחייה, כדי שלא יקבר הרשע עם הצדיק. (סנהדרין מז.)

איפה מצינו אדם שהיה עד בעודו בתוך הקבר? ת. הגמ' בסנהדרין כט: אומרת שהיה אדם שהחביא עדים בקבר מפני חבירו ואמר לו "מנה לי בידך" אמר לו "הן", והוא אמר לו "חיי ומותי ליהווי עלך סהדי" ואמר לו "לא".

איפה מצינו אשה שלמדה משלוש מאות רבנים תורה? ת. ברוריה [אשתו של ר' מאיר ובתו של ר' חנינא בן תרדיון], שהיתה לומדת שלוש מאות שמועות {סוגיות} משלוש מאות רבנים ביום אחד. (פסחים סב:)

איפה מצינו בש"ס את הביטוי פשיטת רגל? ת. במשנה בכתובות ק"ח ע"ב. [הפוסק מעות לחתנו ופשט לו את הרגל].

איפה מצינו שחייב לאפר תינוק ברחוב? ת. מי שנותן פת לתינוק. [הנותן פת לתינוק צריך להודיע לאמו, מאי עביד ליה? שאיף ליה משחא ומלי ליה כוחלא] (שבת י:)

איפה נקברו אלו שמתו במבול? ת. שנער ומצולה. [אמר ריש לקיש למה נקרא שמה שנער שכל מתי מבול ננערו לשם א''ר יוחנן למה נקרא שמה מצולה שכל מתי מבול נצטללו לשם] (שבת קיג:)

אלו בעלי חיים יותר טובים מהאמוראים? ת. חמורו של ר' פנחס בן יאיר ושל ר' חנינא בן דוסא. [אמר ר' זירא אמר רבא בר זימונא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו של ר' חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים] (שבת קיב:)

אלו שלושה עופות קשים לחלום? ת. קריא וקפופא וקורפראי. (ברכות נז:)

אם לא היתה תורה מהיכן היינו למדים צניעות, עריות, גזל ודרך ארץ? ת. צניעות מחתול, גזל מנמלה, עריות מיונה ודרך ארץ מתרנגול. (עירובין ק:)

את מי הגמ' מכנה קטן שלא כלו לו חודשיו? ת. ת"ח המבעט ברבותיו או תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה. (סוטה כב.)

את מי ר' יוחנן רצה שיהיה חתן לבת שלו? ת. זעירי. [זעיר יהוה קא מישתמיט מיניה דרבי יוחנן, דהוה אמר ליה נסיב ברתי] (קידושין עא:)

באיזה יום בשבוע נחרב ביהמ"ק? ת. מוצאי שבת. (תענית כט.)

באיזה מקום בגמ' היה המעשה עם העיזים שאכלו תאנים מהעץ והתערבב הדבש עם החלב? ת. בבני ברק. [רמי בר יחזקאל איקלע לבני ברק, חזנהו להנהו עיזי דקאכלן תותי תאיני וקנטיף דובשא מתאיני וחלבא טייף מנייהו ומיערב בהדי הדדי, אמר היינו זבת חלב ודבש] (כתובות קיא:)

באיזה מקום היו מבשלים עוף עם חלב ואוכלים אותו בהיתר? ת. במקומו של ר' יוסי הגלילי. (שבת קל. וחולין קטז.)

באיזה נהר אין רשות למלאך המוות לעבור בו? ת. נחל היוצא מבית קודשי הקודשים. (יומא עז:)

באיזה תפילה לימדה הגמ' שהנוסח בתפילה צריך להיות ברבים כדוגמת "רפאנו" ולא רפאני"? ת. תפילת הדרך. (ברכות ל.)

באיזה תקופה בני אדם נהפכו להיות קופים? ת. דור הפלגה, אלו שאמרו "נעלה ונעשה מלחמה" נעשו קופים ורוחות ושדים ולילין. (סנהדרין קט.)

בזכות מה יש עשירים בארץ ישראל? ת. בשביל שמעשרין. (שבת קיט.)

בזכות מה יש עשירים בבבל? ת. בשביל שמכבדים את התורה. (שבת קיט.)

בזכות מה יש עשירים בשאר ארצות שאינם בבל? ת. בשביל שמכבדים את השבת. (שבת קיט.)

האם אדם יכול לעשות את כל שדהו פאה? ת. כן, שנאמר "פאת שדך". (נדרים ו:)

האם טוב לישראל לישא כהנת? ת. ת"ח - כן, עם הארץ - לא. (פסחים מט.)

הגמ' אומרת שאין כתובה שאין בה מריבה, מה הסיבה לזה? ת. משום שלא קיבלו איסורי עריות בשמחה אלא בקטטה. [כל מצוה שקיבלו עליהם בשמחה כגון מילה דכתיב "שש אנכי על אמרתך כמוצא שלל רב" עדיין עושין אותה בשמחה, וכל מצוה שקבלו עליהם בקטטה כגון עריות דכתיב "וישמע משה את העם בוכה למשפחותיו" על עסקי משפחותיו, עדיין עושין אותה בקטטה. דליכא כתובה דלא רמו בה תיגרא] (שבת קל.)

היכן מצאנו שנשרו עיניו של אחד התנאים? ת. ר' יוסי בן דורמסקית. [אמר לו {ר' אלעזר}: פשוט ידיך וקבל עיניך. פשט {ר' יוסי} ידיו וקיבל עיניו] (חגיגה ג:)

היכן מצינו ניתוח ראש בתלמוד? ת. "א''ר יוסי בן המשולם מעשה בענבול באחד שנפחתה גלגלתו ועשו לו חידוק של קרויה וחיה" (חולין נז:)

היכן מצינו שהתקבלה עדות של בע"ח? ת. חולדה. (תענית ח.)

היכן נמצאת העיר בשם "קעילה"? ת. סמוך לספר. [קעילה עיר הסמוכה לספר היתה] (עירובין מה.)

הסבר את המשפט הבא: "היתר נדרים פורחים באוויר". ת. התרת נדרים שהחכם מתיר את הנדר זה לא כתוב בפסוקים אלא רק ברמז וכך מסור לחכמים בתורה שבעל פה. (חגיגה י. וברש"י)

חמישה קניינים קנה הקב"ה בעולמו, מהם? ת. תורה, שמים וארץ, אברהם, ישראל, בית המקדש. (אבות פ"ו מ"י)

יש מאכל יחיד בעולם שאדם אוכל אותו והוא טועם שטעם של בשר וחלב, מהו? ת. כחל צלוי. (חולין קט:)

יש מעשה בגמ' שיהודי אחד השכיר חמורו לכנענית, כיון שהגיע לפעור אמרה לו המתן עד שאכנס ואצא, מה שם היהודי? ת. סבטא בן אלס. (סנהדרין סד.)

ישנה אבן טובה בתוך הים, הושיבה אחשוורוש באמצע הסעודה והיא מאירה להם כצהריים, מה שם האבן? ת. דרה. (מגילה יב.)

כינור של ביהמ"ק, כמה נימים היו לו? ת. 7. (ערכין יג:)

כינור של ימות המשיח כמה נימים היו לו? ת. 8. (ערכין יג:)

כינור של עולם הבא כמה נימים היו לו? ת. 10. (ערכין יג:)

כיצד יתכן שמקריבים בעל מום על המזבח? ת. עוף. [תמות וזכרות בבהמה ואין תמות וזכרות בעופות] (קידושין כד:)

כיצד נהיה ר' עקיבא עשיר? ת. כלבא שבוע, קטיעה בר שלום, אילא דספינתא, גווזא, מטרוניתא, אשתו של טורנוסרופוס. [1. מכסף שקיבל מחמיו כלבא שבוע אחרי שהתיר לו את הנדר. 2. מהכסף של השר קטיעה בר שלום שהוריש לו את כספו כשהוצא להורג. 3. מהאיל של הספינה שהיו עושים בספינה כמו איל של עץ עם כסף בתוכו ור"ע מצא כזה. 4. מתיבה שקנה מהספנים והיה בה כסף. 5. מההלוואה שהלווה לאיזו גבירה שעשתה את הים כעד ואחר הפירעון הים הוציא לו תיבה עם אבנים טובות ומרגליות. 6. מאשתו של טונוסרופוס שהתגיירה והתחתנה איתו.] (נדרים נ' וברש"י)

כיצד נקרא נכדו {בן בתו} של חוני המעגל שהיה עניו גדול? ת. חנן הנחבא. [מפני שהיה מחביא עצמו בבית הכסא] (תענית כג:)

כל מקום שנאמר "בו ביום", על איזה יום מדובר? ת. על היום שהדיחו את רבן גמליאל מהנשיאות ומינו את ר' אלעזר בן עזריה. (ברכות כח.)

כל שיש ביבשה יש בים חוץ מדבר אחד, מהו? ת. חולדה. (חולין קכז.)

כמה בנים היו לקמחית ומדוע זכתה שבני יהיו כהנים גדולים? ת. 7 בנים, וזכתה לכך מפני שלא ראו קורות ביתה את שערות ראשה. (יומא מז.)

כמה בנים היו לר' יוסי? ת. 5 בנים. (שבת קיח:)

כמה בנים היו לשמואל? ת. לא היו לו בנים, בגלל שרב קילל אותו. (שבת קח.)

כמה חומשים יש לעמ"י ומה המחלוקת בין החומשים? ת. חמישה חומשים, ולפי המ"ד שפרשת ויהי בנסוע הארון היא חומש בפני עצמו אז יש שבעה חומשים. (שבת קטז.)

כמה מרחק הליכה בין ירושלים לירדן? ת. מהלך יום אחד {שזה עשר פרסאות}. (ביצה ה.)

כמה נביאות היה לעם ישראל ומה שמותיהם? ת. שבע נביאות: שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה, ואסתר. (מגילה יד.)

כמה נשים מותר למלך לקחת? ת. 18 נשים, ויש מ"ד 24 ויש מ"ד 48. (סנהדרין כא.)

כמה סדרי משנה למדו ר' יהודה בן תימא וחבריו? ת. מחלוקת, 600 או 700. [פליגו בה רב פפא ורבנן, חד אמר שש מאות סדרי משנה וחד אמר שבע מאות סדרי משנה] (חגיגה יד.)

כמה עגלים היו נולדים כל שנה לר' אלעזר בן עזריה? ת. 120,000. [תריסר אלפי עגלי הוה מעשר רבי אלעזר בן עזריה מעדריה כל שתא ושתא] (שבת נד.)

כמה פרסאות עתיד הקב"ה להגביה את ירושלים? ת. ג' פרסאות. (ב"ב עה:)

כמה שולחנות עשה שלמה המלך? ת. 10. (מנחות צח: ובדה"י-ב', ד', ח')

כמה שופרות היו בביהמ"ק? ת. 13. (יומא נה: ושקלים פ"ו מ"ה)

כמה שילם יונה הנביא על הספינה לברוח לתרשיש? ת. 4000 דינרי זהב. (נדרים לח.)

כמה שנים היתה העיר סדום קיימת משנבנתה עד שנחרבה? ת. נ"ב שנים. (שבת י:)

לאלו שלושה משקים נמשלו דברי תורה? ת. מים, יין וחלב. (תענית ז.)

למה אין פירות גינוסר בירושלים? ת. שאדם לא יגיד ששווה לו לעלות לרגל רק בשביל הפירות. [כדי שלא יהו עולי רגלים אומרים אלמלא לא עלינו אלא לאכול פירות גינוסר בירושלים דיינו נמצאת עלייה שלא לשמה] (פסחים ח:)

למה גלימה נקראת גלימה? ת. שנעשה בו כגלם, כלומר שבגלל האורך והרוחב של הגלימה שכולו מעוטף בו הוא נעשה כמו גולם שאין לו חיתוך איברים. (שבת עז:)

למה דומים בני אדם? ת. לעשבי השדה, הללו נוצצין והללו נובלין. (עירובין נד.)

למה הכל מושלים בעכברים? ת. מפני שסורן רע. (הוריות יג.)

למה זכו בית הלל שהלכה כמותם? ת. מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד, אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן. (עירובין יג:)

למה יתוש נקרא בריה קלה? ת. יש לו פה להכניס אוכל ואין לו מקום להוציא פסולת. [דמעלנא אית לה ןמפקנא לית לה] (גיטין נו:)

למה נמשלו דברי תורה לאש? ת. מה אש אינו דולק יחיד, אף דברי תורה אין מתקיימים ביחידי (תענית ז.)

למה נמשלו דברי תורה למים? ת. מה מים מניחים מקום גבוה והולכים למקום נמוך, אף דברי תורה אין מתקיימים אלא במי שדעתו שפלה. (תענית ז.)

למה נמשלו דברי תורה לעץ? ת. מה עץ קטן מדליק את הגדול, אף תלמידי חכמים קטנים מחדדים את הגדולים. (תענית ז.)

למה נענש דוד המלך? ת. מפני שקרא לדברי תורה זמירות {לכן נענש שמת עוזא על ידו}. (סוטה לה.)

למה נקראת ארץ ישראל ארץ חמדה? ת. י"א שבית המקדש נתון בתוכה [דכתיב "ההר חמד אלוקים לשבתו"], וי"א שחמדו לה כל המלכים, [שבין העי ובין יריחו אינו אלא ג' מילין, לזו מלך ולזו מלך], וי"א שנתחמדו לה אבות העולם. (שמו"ר ל"ב, ב')

למה נקראת ציפור דרור ציפור דרור? ת. מפני שהיא דרה בבית כבשדה ולא מקבלת מרות. (ביצה כד.)

למי היה כרוב כ"כ גדול שהיה אפשר לטפס עליו עם סולם? ת. שמעון בן תחליפא [אמר רבי שמעון בן תחליפא, קלח של כרוב הניח לנו אבא והיינו עולים ויורדים בו בסולם] (כתובות קיא:)

למי היו 110,000 תלמידים? ת. חזקיהו. (סנהדרין כו.)

למי היו שוחטים עגלה משולשת בסעודה רביעית? ת. לר' אבהו. (שבת קיט:)

למי היונה והעורב אמרו לברוח? ת. רב עיליש. (גיטין מה.) {רב עיליש ישב בשבי ליד אדם שידע שפת הציפורים, והיה עורב שהיה קורא לעברו של רב עיליש. שאלו רב עיליש מה העורב אומר וענה לו "עיליש ברח עיליש ברח", ורב עיליש אמר שהעורב הוא שקרן ולא סמך עליו, ואח"כ היה הדבר עם יונה ורב עיליש אמר שמכיון שכנסת ישראל נמשלה ליונה משמע שיתרחש לו נס ויוכל לברוח}.

למי יצאה קרן מהעין? ת. קרנא (שבת קח.)

למי מהאמוראים היו שיניים גדולות? ת. ר' יהודה שהיה נקרא שיננא.

למי קראו ארנבת? ת. אשתו של תלמי. (מגילה ט:)

למי קראו בגמ' "קטינא חריך שקי"? ת. רבי זירא. (ברכות מו.)

מאיזה סוג היו עשויות הפתילות בבית המקדש? ת. פשתן, מבלאי כה"ג.

מאיפה קיבץ הקב"ה עפר לראשו של אדם הראשון? ת. מארץ ישראל. [גופו מבבל וראשו מארץ ישראל ואבריו (ידיו ורגליו) משאר ארצות. עגבותיו א"ר אחא מאקרא דאגמא (מקום בבל, עמוק מאד)] (סנהדרין לח:)

מדוע טוב לאדם לישא בת ת"ח? ת. כדי שאם ימות או יגלה יהיו בניו תלמידי חכמים שיגדלו על ברכי אבי אמם. (פסחים מט.)

מדוע מצוות תפילין זו מצווה רפויה? ת. כי לא מסרו עליה את הנפש. [כל מצוה שמסרו ישראל עצמן עליהם למיתה בשעת גזרת המלכות כגון עבודת כוכבים ומילה עדיין היא מוחזקת בידם וכל מצוה שלא מסרו ישראל עצמן עליה למיתה בשעת גזרת המלכות כגון תפילין עדיין היא מרופה בידם] (שבת קל.)

מה הגודל של האבנט של הכהנים? ת. אורך ל"ב אמה {ורוחב ג' אצבעות} [אמר ר' לוי: שלושים ושתים אמות היה בו והיה מעקמו לכאן ולכאן] (שהש"ר ה', ז' וירושלמי יומא)

מה היה הסיפור על הגנבים שניסו לגנוב 22 שנה? ת. מעשה ברב מנשה שהלך לבי תורתא וראו אותו גנבים ושאלו אותו לאיפה הוא הולך והוא אמר להם שהולך לפומבדיתא, כשהגיע לבי תורתא הוא הלך מהם והם אמרו לו שהוא תלמיד של יהודה הרמאי, ורב מנשה נידה אותם על שביזו את רב יהודה, ולא הצליחו לגנוב במשך 22 שנה עד שבאו להתיר את החרם חוץ מאחד שלא בא ואכל אותו אריה. (ע"ז כו.)

מה היה חטאם של חפני ופינחס בני עלי הכהן? ת. בזיון קדשים. שהיו מקריבים קרבנות בקושי, וכשהיו יולדות וזבות באות למשכן שילה להקריב את הקינים הם היו שוהים מלהקריבם ולכן הנשים היו מתעכבות שם כדי לראות שקיניהם קרבים ונתבטלו מפריה ורביה ולכן מעלה עליהם הכתוב כאילו שכבו עם אשת איש. [מתוך ששהו את קיניהן שלא הלכו אצל בעליהן מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבום] (שבת נה:)

מה המקור למשפט "לא דובים ולא יער"? ת. בסוטה מז. ["ותצאנה שתים דובים מן היער ותבקענה מהם ארבעים ושני ילדים" {מלכים-ב', ב', כד'}, רב ושמואל חד אמר נס וחד אמר נס בתוך נס, מאן דאמר נס - יער הוה דובים לא הוו, מ''ד נס בתוך נס - לא יער הוה ולא דובים הוו]

מה הפירוש רב תנא הוא ופליג? ת. שאמנם רב היה בתקופת האמוראים אבל הוא היה גם בסוף תקופת התנאים ולכן הוא נחשב כתנא ויכול לחלוק גם על תנאים.

מה הראיה שצריך להיזהר בכבוד של זקן ששכח תלמודו מחמת אונסו? ת. לוחות ושברי לוחות מונחות בארון. (ברכות ח:)

מה השם של אמא של אברהם? ת. אמתלאי בת כרנבו. (ב"ב צא.)

מה השם של אמא של המן? ת. אמתלאי בת כרנבו. (ב"ב צא.)

מה השם של אמא של דוד המלך? ת. ניצבת בת עדאל. (ב"ב צא.)

מה השם של אחות של שמשון הגיבור? ת. נשיין. (ב"ב צא.)

מה השם של אמא של שמשון הגיבור? ת. צללפונית. (ב"ב צא.)

מה זה אבוב של קנה? חליל. (ערכין י:)

מה זה בית אבידן? ת. מקום שהיו נערכים בו וויכוחים עם המינים. (מפרשים בשבת קטז.) {וברש"י בע"ז יז: כתב שהוא מקום שאוכלים ושותים לכבוד עבודת כוכבים ובודקים מה היא צריכה. ותוס' שם פירשו שהוא מקום ויכוח שמתקבצים שם חכמי עכו"ם ונושאים ונותנים בדינים}.

מה זה גרים גרורים? ת. גרים שלא קיבלו אותם בגלל שחששו שבאו להתגייר מפחד המלחמות או בשביל הכבוד, והם מתגיירים מאליהם ע"י בית דין הדיוטות. (מפרשים ביבמות עט.)

מה זה כתובת בנים דכרין? ת. שאם אשה מתה בחיי בעלה ובעלה יורש אותה, לכשימות הבעל יירשו את נכסי הנדוניה שהכניסה אשתו ואת כתובתה רק הבנים שהיו לו ממנה, ואפי' נשא אח"כ אשה אחרת. (כתובות נב:)

מה זה נוטריקון דמשק? ת. שדולה ומשקה מתורתו של רבו לאחרים. (יומא כח:)

מה זה נוטריקון חידקל? ת. שמימיו חדין וקלין. (ברכות נט:)

מה זכה אברהם אבינו על זה שאמר "ואנכי עפר ואפר"? ת. זכו בניו לב' מצוות, אפר פרה ועפר סוטה. (סוטה יז.)

מה חידשו הנביאים באותיות מנצפ"ך? ת. שלא ידעו איזה באמצע תיבה ואיזה בסוף. (מגילה ג.)

מה מזלו וטבעו של הנולד בכל אחד מימי השבוע? ת. הנולד ביום ראשון יהיה שלם במידות וראש לדבר מסויים, ביום שני יהיה רגזן ומובדל מבני אדם, ביום שלישי יהיה עשיר ופרוץ, ביום רביעי חכם ויפה, ביום חמישי גומל חסדים, ביום שישי חזרן במצוות, בשבת יהיה פרוש וקדוש וימות בשבת. (שבת קנו.)

מה נאמר על מי שמאריך ב"אחד"? ת. מאריכים לו ימיו ושנותיו. (ברכות יג:)

מה נאמר על עיר שראש העיר שלה הוא רופא? ת. לא לגור בעיר הזו. [ואל תדור בעיר דריש מתא אסיא {כי מתעסק ברפואתו ואינו עוסק בצרכי ציבור}] (פסחים קיג.)

מה עשה אשמדאי לשלמה המלך? ת. זרק אותו ארבע מאות פרסה. (גיטין סח:)

מה פירוש המילה ערום הכתובה על ישעיהו הנביא? ת. בבגדים בלואים. (שבת קיד.)

מה פירוש המילים "זוהמא דשימשא"? ת. חום של יום המעונן. [זוהמא דשימשא קשי משימשא] (כי השמש מחממת ואעפ"כ זה יום מעונן) (יומא כח:)

מה פירוש המשפט "בחברתה ולא בסילתא"? ת. שאשה מקבלת תוכחה אם מכניסים לה צרה לבית שתהיה אשה נוספת יותר מאשר אם יכו אותה במקל. (יבמות סג:)

מה קורה למי שלא משתחווה במודים? ת. שדרתו נהפכת לנחש אחרי 7 שנים. (ב"ק טז.)

מה שם הדג שטעם המוח שלו כטעם החזיר? ת. שיבוטא. (חולין קט:)

מה שם הנהר שר' פנחס בן יאיר היה קשה לו לעבור מחמת כן? ת. נהר גינאי. (חולין ז.)

מהו אשפר? ת. אחד משישה בפר. (פסחים לז.)

מהו המקור לדג שהוא חצי דג וחצי בן אדם? ת. בני ימא. [הדולפינין פרין ורבין מבני אדם, מאי דולפינין, אמר רבי יהודה בני ימא {ואלו דגים שבים שחציין צורת אדם וחציין צורת דג}] (בכורות ח.)

מהו השיעור של כל אחת מהאבנים שלקחו מהירדן? ת. משקל כארבעים סאה. (סוטה לד.)

מהו "מודים דרבנן"? ת. לקט משפטים שאמרו מספר אמוראים שצריך לומר בשעה שהחזן אומר מודים. (סוטה מ.)

מהו מנין הפסוקים בתורה? 5888. (קידושין ל.)

מהו שמו של התנא בן בג בג? ת. יוחנן. (קידושין י:)

מהו שמו של שר הברד? ת. יורקמו. (פסחים קיח.)

מהי גזילת העני? ת. אם נתן לו שלום ולא החזיר. (ברכות ו:)

מהי המידה הכי יפה שהקב"ה רצה לתת לעם ישראל? ת. עניות. [מלמד שחזר הקב"ה על כל מידות טובות ליתן לישראל ולא מצא אלא עניות] (חגיגה ט:)

מהיכן לומדים שתפילה של אדם נשמת רק בבית הכנסת? ת. במקום רינה שם תהא תפילה. [אין תפלה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת שנאמר "לשמוע אל הרינה ואל התפילה", במקום רינה שם תהא תפילה] (ברכות ו.)

מהיכן נוצר נהר דינור? ת. מזיעתן של חיות. (חגיגה יג:)

מהם הדברים שצריך ת"ח ללמוד? ת. כתב, שחיטה ומילה. [אמר רב: תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב שחיטה ומילה, ורב חנניא בר שלמיא משמיה דרב אמר אף קשר של תפילין וברכת חתנים וציצית] (חולין ט.)

מהם שבע השמות של היצר הרע? ת. רע, ערל, טמא, שונא, מכשול, אבן, צפוני. (סוכה נב.)

מהם שלושת השמות של המלאך גבריאל? ת. [רוח פסקונית], פיסקון, איטמון, סיגרון. (סנהדרין מד:)

מהם שמות ההרים הגדולים שעקרם שמשון וטחנם זה בזה? ת. צרעה ואשתאול. (סוטה ט:)

מהם שמות שבעה רקיעים? ת. וילון, רקיע, שחקים, זבול, מעון, מכון וערבות. (חגיגה יב:)

מי אמר "כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד"? ת. ר' עקיבא. (ברכות ס:)

מי אמר את המשפט: 99 אנשים מתו בעין הרע ואחד מת בדרך ארץ כדרכו? ת. רב. [רב סליק לבי קברי, עבד מאי דעבד, אמר תשעין ותשעה בעין רעה ואחד בדרך ארץ] (ב"מ קז:)

מי אמר לבנותיו: תשמיעו לי את הקול של השונאים שלי שהם נהרגים? ת. רב נחמן. [אמר להו רב נחמן לבנתיה: קטולין (את הכינים בשבת) ואשמעינן לי קלא דסנוותי] (שבת יב.)

מי אמר למי "יתמו חטאים" ולא "יתמו חוטאים"? ת. ברוריה אשתו של ר' מאיר לר' מאיר. (ברכות י.)

מי אמר למי "להחריב עולמי יצאתם"? ת. בת קול לרשב"י ור' אלעזר בנו. (שבת לג:)

מי אמר על עצמו שאינו חכם ואינו בן של חכם? ת. רב ששת ורבינא. [אנא לא נגר ולא בר נגר אנא] (ע"ז נ:)

מי ביקש לפני פטירתו שיכינו כסא לחזקיהו המלך? ת. ר' יוחנן בן זכאי. [בשעת פטירתו אמר להם: פנו כלים מפני הטומאה והכינו כסא לחזקיהו מלך יהודה] (ברכות כח:)

מי ברא בכל יום שישי עגלה משולשת? ת. רב חנינא ורב אושעיא. (סנהדרין סה:)

מי גזר 13 תעניות על הציבור ולא ירדו גשמים? ת. ר' אליעזר. (תענית כה:)

מי גזר טומאה על כלי זכוכית? ת. יוסי בן יועזר איש צרידה ויוסי בן יוחנן איש ירושלים גזרו טומאה על ארץ העמים ועל כלי זכוכית. (שבת יד:)

מי גידל את הבנים של מירב הבת של שאול? ת. מיכל. [וכי מיכל ילדה והלא מירב ילדה, אלא מירב ילדה ומיכל גידלה, לפיכך נקראו על שמה] (סנהדרין יט:)

מי גילה את זרועו ונהיה אור בכל החדר? ת. רבי יוחנן. (ברכות ה:)

מי הבעל חיים הכי עשיר? ת. חזיר. [לית דעתיר מחזירא] (שבת קנה:)

מי הוציא את כל כספו על תספורת? ת. בן אלעשה. (נדרים נא. וסנהדרין כב: ושבת ט:)

מי החברותא הגוי של רבי שהתגייר? ת. אנטונינוס. (ע"ז י.)

מי הטיל ציצית בבגד של אשתו? ת. רב עמרם חסידא. (סוכה יא.)

מי היה בן סיטדא? ת. אדם שהוציא כשפים ממצרים ע"י סריטה שבבשרו. (שבת קד:)

מי היה הבר-פלוגתא הראשון של הלל לפני שהגיע שמאי? ת. מנחם. (חגיגה טז:)

מי היה התלמיד ששאל את רבן גמליאל אם ערבית רשות או חובה שזה גרם בסוף להדיח אותו מהנשיאות? ת. ר' שמעון בן יוחאי. (ברכות כז:-כח.)

מי היה חוזר על תלמודו כל שלושים יום? ת. רב ששת. [רב ששת כל תלתין יומין מהדר ליה תלמודיה] (פסחים סח:)

מי היה מביט על הכרבולת של התרנגולת מתי מתחלף צבעה? ת. ר' יהושע בן לוי. (ברכות ז.)

מי היה משמש בבית המקדש עם כפפות? ת. יששכר איש כפר ברקאי. (פסחים נז.)

מי היה קונה לשבת בשר משלוש עשרה בהמות שונות? ת. ר' אבא. (שבת קיט.)

מי היה שותה יין עד שהיה יוצא לו מהאזניים ריח של יין? ת. ר' יוחנן אחרי שהיה מקיז דם. [ר' יוחנן שתי עד דנפיק תיהיא מאוניה ורב נחמן שתי עד דקפי טחליה (שהיה הטחול שלו צף ביין) רב יוסף שתי עד דנפיק מריבדא דכוסילתא (שהיה יוצא היין מהשריטות של ההקזה)] (שבת קכט.)

מי היה שמן מאוד והתיישב על ספסל ושבר אותו? ת. פפא בר אבא. [חמישה שישבו על ספסל אחד ולא שברוהו ובא אחד וישב עליו ושברו האחרון חייב, ואמר רב פפא כגון פפא בר אבא {שהיה בעל בשר}] (ב"ק י:)

מי היה שר על שישים ריבוא? ת. ישי אבי דוד. [זה ישי אבי דוד שנכנס באוכלוסא {שר על שישים ריבוא} ויצא באוכלוסא] (יבמות עו:)

מי היתה אשתו של ריש לקיש? אחות של ר' יוחנן. (ב"מ פד.)

מי הם אנשים של צורה? ת. יונתן בן עסמיי ור' יהודה בן גרים. (מו"ק ט.)

מי הם הארבעה שהקב"ה התחרט שברא אותם? ת. גלות, כשדים, ישמעאלים ויצר הרע. (סוכה נב:)

מי הם הארבעה שמתו בעטיו של נחש? ת. בנימין בן יעקב, עמרם אבי משה, ישי אבי דוד, וכלאב בן דוד. (שבת נה:)

מי הם השבעה אנשים יפים שהיו בעולם? ת. אדם הראשון, יעקב, יוסף, שאול, אבשלום, ר' אבהו, ר' ישמעאל כהן גדול. (מדרש)

מי הם השלושה עזים? ת. ישראל באומות, כלב בחיות ותרנגול בעופות. וי"א אף עז בבהמה דקה, וי"א אף צלף באילנות. (ביצה כה:)

מי הם השלושה שפסולים לעדות {להזות}? ת. טומטום, אנדרוגינוס ואשה. (יומא מג. ופרה י"ב, י')

מי הם השלושה שצועקים ואינם נענים? ת. מי שיש לו מעות ומלוה אותן שלא בעדים, והקונה אדון לעצמו {תולה נכסיו בנכרי או הכותב נכסיו לבניו בחייו או שרע מזלו במקום אחד ולא הולך למקום אחר}, ומי שאשתו מושלת עליו. (ב"מ עה:) {במעשה תורה המיוחס לרבינו הקדוש הביא מחופת אליהו: המלווה מעותיו בלא עדים, ומי שיש לו אשה רעה ואינו יוצא ממנה, והדר בעיר רעה ואינו יוצא ממנה. ועוד: הקונה אדון לעצמו, והמחלק נכסיו בחייו, והמשיא בתו קטנה}.

מי הם השלושה שקפצה להם הדרך? ת. אליעזר עבד אברהם, יעקב ואבישי בן צרויה. (סנהדרין צה.)

מי הם שלושה הפרנסים הטובים שעמדו לישראל ואלו מתנות ניתנו על ידם? ת. משה, אהרן ומרים, וניתנו על ידם באר וענן ומן. (תענית ט.)

מי המלך שאחז בידיים שלו ארנבת ואכל אותה ואז הוא השביע את אלה שראו את זה שלא יגלו את הסוד? ת. נבוכדנאצר. [אשכחיה צדקיה לנבוכד נצר דהוה קאכיל ארנבא חיה א''ל אישתבע לי דלא מגלית עילוי ולא תיפוק מילתא וכו'] (נדרים סה.)

מי הן ארבעת הנשים הכי יפות בעולם? ת. שרה, רחב, אביגיל ואסתר, וי"א ושתי במקום אסתר. (מגילה טו.)

מי הציל מאה ואחד אנשים בבית המרחץ ביד אחת. ת. ר' אבהו. [ר' אבהו על לבי בני אפחית בי בני מתותיה אתרחיש ליה ניסא קם על עמודא שזיב מאה וחד גברי בחד אבריה ] (ברכות ס.)

מי השליך את עצמו לכבשן ומאיזה בע"ח למד ק"ו? ת. חנניה מישאל ועזריה, ק"ו מצפרדעים. (פסחים נג:)

מי התחתן עם בתיה בת פרעה ולמה? ת. כלב בן יפונה. [אמר הקב''ה יבא כלב שמרד בעצת מרגלים וישא את בת פרעה שמרדה בגלולי בית אביה] (מגילה יג.)

מי התנדב עצים למזבח ומתי? ת. באחד בניסן בני ארח בן יהודה, בעשרים בתמוז בני דוד בן יהודה, בחמשה באב בני פרעוש בן יהודה, בשבעה בו בני יונדב בן רכב, בעשרה בו בני סנאה בן בנימן, בחמשה עשר בו בני זתוא בן יהודה ועמהם כהנים ולוים וכל מי שטעה בשבטו ובני גונבי עלי ובני קוצעי קציעות, בעשרים בו בני פחת מואב בן יהודה, בעשרים באלול בני עדין בן יהודה, באחד בטבת שבו בני פרעוש שניה. (תענית כו.)

מי זה היה ורדימס? ת. ר' מנחם בן ר' יוסי. (שבת קיח:)

מי זה נתן צוציתא? ת. מר עוקבא. [עוקבן בר נחמיה ריש גלותא, והיינו נתן דצוציתא] (שבת נו:)

מי חלם על מי שתלו אותו על עץ דקל? ת. ר' חנינא חלם על רב שתלו אותו בדקל, ומזה ידעו שהוא יהיה לראש, [כי הזקיפה על הדקל מראה על נשיאות ראש וגדולה]. (יומא פז:)

מי יותר מסוכן לפגוש: זאב, נחש או אריה? ת. נחש. [משל למה הדבר דומה: לאדם שהיה מהלך בדרך ופגע בו זאב וניצל ממנו והיה מספר והולך מעשה זאב, פגע בו ארי וניצל ממנו והיה מספר והולך מעשה ארי, פגע בו נחש וניצל ממנו שכח מעשה שניהם והיה מספר והולך מעשה נחש] (ברכות יג.)

מי לא פסק חוכא מפיו ולמה? ת. ר' ברונא, כי סמך גאולה לתפלה כוותיקין בנץ. (ברכות ט:)

מי מאומות העולם עובדים לאש? ת. הכותיים. (תענית ה:)

מי מאומות העולם עודים למים? ת. הקדריים. (תענית ה:)

מי מהתנאים אכל חצי בצל וחצי נחש ונטה למות וביקשו חבריו רחמים עליו וחי מפני שהשעה צריכה לו? ת. ר' חנינא {בן דוסא}. (עירובין כט:)

מי מחכמי התלמוד היה גיבן? ת. גביהא בן פסיסא. [אמר ליה {אותו מין}: חייבי אקרית לי {אתה קורא לי רשע?}, אי קאמינא בעיטנא בך ופשיטנא לעקמותך מינך] (סנהדרין צא.)

מי מכונה בעל הכנפיים? ת. אלישע. (שבת מט. וקל.)

מי מכונה בעלי אסופות? ת. תלמידי חכמים שיושבים אסופות אסופות ועוסקים בתורה. (חגיגה ג:)

מי מכונה התרשתא? ת. נחמיה בן חכליה. (קידושין סט:)

מי מת בנפילה מהגג? ת. אותה אחת אחרונה שנשארה מבית חשמונאי. [כל דאמר מדבית חשמונאי מלכא קאתינא עבדא הוא דלא אישתיור מינייהו אלא ההיא רביתא דסלקא לאיגרא ורמיא קלא ואמרה כל דאמר מבית חשמונאי אנא עבדא הוא נפלה מאיגרא ומיתה] (קידושין ע:)

מי נבלע באדמה חוץ מעדת קורח? ת. התינוקות במצרים. (סוטה יא:)

מי נבלע בעץ כדי שלא יהרגו אותו? ת. ישעיהו הנביא. {ששמעון בן עזאי מצא מגילת יוחסין שכתוב בה שמנשה הרג את ישעיה, ורבא אמר שמנשה דן אותו והרגו, שמנשה אמר לישעיה שכתוב בתורה "כי לא יראני האדם וחי" ואתה אומר "ואראה את ה' יושב על כסא רם ונישא", וכן עוד שני פסוקים, וישעיה ידע שאם יענה לו הוא לא יקבל את התשובה ויהרוג אותו במזיד, ועכשיו הוא [מנשה] סובר שמגיע לו [לישעיה] מיתה ומותר לו [למנשה] להרוג אותו [את ישעיה], וישעיה אם שם קדוש ונבלע בתוך עץ ארז, והביאו את העץ ארז בכדי לנסרו ולהרוג את ישעיה, וכשניסרו את העץ והגיעו לפיו של ישעיה הוא מת} (יבמות מט:)

מי נקברו כשהם לבושים בבגדיהם ועם הציציות שלהם? ת. מתי המדבר. (ב"ב עד.)

מי נקרא איש עצתי? ת. ר' חייא. (מנחות פח:)

מי נקרא בגמ' בכור שטן? ת. יונתן אח של ר' דוסא בן הרכינס שהיה מתלמידי שמאי. (יבמות טז.)

מי נקרא בגמ' בעל מעשים? ת. רב יחזקאל. [שאפילו מר שמואל-רבו של רב יהודה היה קם מפניו] (קידושין לב.)

מי נקרא הארי שבחבורה? ת. ר' חייא בר אבין. (שבת קיא:)

מי נקרא ידיד? ת. הקב"ה, שלמה המלך, אברהם אבינו ובנימין בן יעקב. [יבוא ידיד בן ידיד ויבנה ידיד לידיד בחלקו של ידיד ויתכפרו בו ידידים, יבוא ידיד זה שלמה המלך וכו', בן ידיד זה אברהם וכו' לידיד זה הקב"ה וכו', בחלקו של ידיד זה בנימין וגו'] (מנחות נג)

מי נקרא ראש המדברים בכל מקום? ת. ר' יהודה בר אילעאי. (שבת לג:)

מי נקראים כת עצלנית? ת. כת שלישית שנכנסים להקריב קרבן פסח. (פסחים סה.)

מי סחב את כל צאן קידר לירושלים? ת. בבא בן בוטא. [והיה שם זקן אחד מתלמידי שמאי הזקן ובבא בן בוטא שמו שהיה יודע שהלכה כבית הלל ושלח והביא כל צאן קידר שבירושלים והעמידן בעזרה ואמר: כל מי שרוצה לסמוך {היום ביו"ט על עולת ראיה} יבוא ויסמוך] (ביצה כ')

מי סכה אותו אמו בסלמנדרא? ת. חזקיה מלך יהודה. [חזקיה מלך יהודה ביקש אביו {אחז} לעשות לו כן {לשורפו באש כמו הספרוים ששורפים את בניהם ואת בנותיהם באש לאדרמלך וענמלך} אלא שסכתו אמו סלמנדרא] (סנהדרין סג:)

מי עשה תרגום לנביאים? ת. יונתן בן עוזיאל [ע"פ חגי זכריה ומלאכי]. (מגילה ג.)

מי פיזר את כל מעותיו כדי להראות תספורת של כהן גדול? ת. בן אלעשה. (נדרים נא. וסנהדרין כב: ושבת ט:)

מי קנה אתרוג באלף זוז? ת. רבן גמליאל. (סוכה מא:)

מי קפץ מהגג ולא מת? ת. רב כהנא. {שהיה עני ותבעה אותו מטרוניתא לדבר עבירה והוא עלה לגג והפיל את עצמו משם בכדי להינצל מעבירה, ואליהו הנביא בא ותפס אותו ואמר לו שהוא הטריח אותו לבוא ממרחק של 400 פרסה} (קידושין מ.)

מי קרא לבנו לא עמי? ת. הושע. (פסחים פז:, הושע א', ט')

מי שמכר את עצמו לעבוד כחוטב עצים לע"ז, איך היהודי הזה נקרא? ת. עֵקֶר. [כשהוא אומר לעקר, זה הנמכר לעבודת כוכבים עצמה {לחטוב עבורה עצים וכן לשאר צרכיה ולא לשם אלהות}] (קידושין כ')

מי שמר על כוחו לעת זקנה? ת. ר' יוחנן. [ר' יוחנן הוה קסליק בדרגא, הוו סמכי ליה רב אמי ורב אסי, איפחתא דרגא תותיה, סליק ואסקינהו. אמרי ליה רבנן: וכי מאחר דהכי למה ליה למיסמכיה? אמר להו: א"כ מה אניח לעת זקנה?!] (כתובות סב.)

מי שקול כנגד רוב הסנהדרין? ת. אבישי בן צרויה. (ברכות סב:)

מי שרועד בפתאומיות, מה הגמ' אומרת שקרה לו? ת. המזל שלו גילה לו שהוא בסכנה, ובכדי להינצל מזה יקרא ק"ש או ידלג ארבע אמות או יאמר "לך אצל העיזים ותניח אותי". [האי מאן דמיבעית אע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזי, מאי תקנתיה ליקרי ק"ש, ואי קאים במקום הטינופת לינשוף מדוכתיה ארבע גרמידי, ואי לא לימא הכי: עיזא דבי טבחי שמינא מינאי"] (מגילה ג.)

מי תלה שמונים מכשפות באשקלון? ת. שמעון בן שטח. שלקח תלמידים ואמר להם שישימו כדים על הראש וכשיצפצף להם וכו' ובפעם השניה יכנסו למערה, ואמר למכשפות שבא ללמוד וללמד והן הביאו בכישוף תבשילים וכו' והוא אמר להם שהוא יכול לצפצף ויבואו 80 תלמידים וכו' ונכנסו והגביהו אותן שלא יכשפו ואח"כ דנו אותן בבי"ד ותלו אותן. (סנהדרין מה: וירושלמי חגיגה פ"ב ה"ב)

מיהו הבעל חיים שיולד רק בלילה? ת. עטלף. [כל שתשמישו בלילה נולד בלילה זו עטלף] (ביצה ז.)

מיהו החסיד שבכהונה? ת. יוסף (יוסי) בן יועזר. (חגיגה יח:)

מפני מה אין מצורעים בבבל? ת. מפני שאוכלים תרדים ושותים שכר ורוחצים במי פרת. (כתובות עז:)

מפני מה זכה אחאב למלכות עשרים ושתים שנים? ת. בגלל שכיבד את התורה שניתנה בעשרים ושתים אותיות. (סנהדרין קב:)

מפני מה חרבה שילה? ת. מפני גילוי עריות וביזיון קדשים. (יומא ט.)

מתי אפילו עמי ארצות נחשבים לחברים? ת. בשעת הרגל. (חגיגה כו.)

מתי הכלבים בוכים? ת כשמלאך המוות בא לעיר. (ב"ק ס:)

מתי הכלבים משחקים? ת. כשאליהו הנביא בא לעיר. (ב"ק ס:)

מתי התורה נעשית קרעים קרעים? ת. כל הישן בבית המדרש. (סנהדרין עא.) [ואם מדברים באמצע הלימוד].

מתי כל הסנהדרין שיושבים בלשכת הגזית צריכים לצאת מירושלים? ת. כשהולכים למנות סנהדרין קטנה לשבטי ישראל צריכים בי"ד הגדול לצאת ולהושיבם. [אין עושין סנהדריות לשבטים אלא ע"פ בי"ד של 71] (סנהדרין ב.)

מתי מותר לתלמיד חכם לשקר? ת במסכת, בפוריא ובאושפיזא. (ב"מ כג:)

מתי מלאכי השרת אומרים שירה? ת. י"א פעם אחת ביום, וי"א פעם בשבוע וי"א פעם בחודש, וי"א פעם בשנה, וי"א פעם בשבע שנים, וי"א פעם ביובל, וי"א פעם אחת בעולם. (חולין צא:)

נאמר בגמ' שבימי אבלו של משה נשתכחו ק"ו וג"ש ודקדוקי סופרים, כמה זה היה סה"כ? ת. 1700. (תמורה טז.)

ספר תורה שאין בו 85 אותיות, האם מצילים אותו מהדליקה או לא? ת. אם יש בו שם שמים - מצילים, ואם לא - לא מצילים. (שבת קטו:)

על איזה אב מלאכה ממלאכות שבת נידון המקושש עצים? ת. מחלוקת. מעביר ארבע אמות ברה"ר או תולש או מעמר. [אמר רב יהודה אמר שמואל מקושש מעביר ארבע אמות ברה"ר הוה, במתניתא תנא תולש הוה, רב אחא ברבי יעקב אמר מעמר הוה]. (שבת צו:)

על איזה אמורא נאמר "ארי עלה מבבל"? ת. רב כהנא. (ב"ק קיז.)

על איזה אשה נאמר שלא הגיעה לחצי יופיה של שרה? ת. אבישג. (סנהדרין לט:)

על איזה דבר נאמר "בקושי התירו"? ת. לנחם אבלים ולבקר חולים בשבת. (שבת יב:)

על איזה דבר נאמר "מעשה צעצועים הם"? ת. על הכרובים. [אונקלוס הגר אמר כרובים מעשה צעצועים הן ומצודדים פניהם כתלמיד הנפטר מרבו] (ב"ב צט., דה"י-ב', ג', י').

על איזה דבר נאמר "מעשה תעתועים הם"? עבודה זרה. (ירמיה נ"א, י"ח)

על איזה תנא נאמר שאשרי הדור שהוא נמצא בתוכו? ת. ר' אלעזר בן עזריה. [אין דור יתום שר' אלעזר בן עזריה שרוי בתוכו] (חגיגה ג: וע"פ העין יעקב)

על אלו פסוקים נאמר שאם מדקדק בהם מצננים לו גיהנום? ת. קריאת שמע. [כל הקורא ק"ש ומדקדק באותיותיה מצננין לו גיהנם] (ברכות טו:)

על מה נאמר "טובים השניים מן השלושה"? ת. על ימי הבחרות והזקנה [רבי יוסי בן קיסמא אומר: טבא תרי מתלת] שבימי הבחרות אדם הולך על שתי רגליים וזה עדיף מימי הזקנה שהולך עם מקל והם כשלוש רגליים. (שבת קנב.)

על מה נאמר "יקרה היא מפנינים"? ת. על התורה. [יקרה היא מפנינים מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים. (הוריות יג. וסוטה ד:)

על מה נאמר "כל הגדול מחבירו בולע את חבירו"? ת. על הדגים שבים. (ע"ז ד.)

על מי מביאה הגמ' שנולד ביום ראשון בשבוע? ת. רב אשי ודימי בר קקוזתא ראש הגנבים. (שבת קנו.)

על מי מסופר שנקרע לו חוט מהציצית ולא זז ממקומו? ת. רבה. (שבת קיח:)

על מי נאמר "אין רוח חסידים נוחה הימנו"? ת. ההורג נחשים ועקרבים בשבת. (שבת קכא:)

על מי נאמר אשרי הבטן שממנו הוא יצא? ת. על המשיח. (פסיקתא רבתי ל"ח, ב')

על מי נאמר בגמ' "בר פחתי" דהיינו בן גדולים? ת. רב. (שבת ג: וכט.)

על מי נאמר בגמ' "חתניה (חתנא) דבי נשיאה"? ת. רב נחמן. (חולין קכד.)

על מי נאמר בגמ' שבלע נחש? ת. רב שימי בר אשי. [י"א שהוא ראה אדם שבלע נחש וי"א שהוא עצמו בלע נחש] (שבת קט:)

על מי נאמר בגמ' שהציפורניים שלו אדומות כמו של תינוק? ת. רב כהנא. [וזכה למיסב עד דאיתעבדון טפרוי סומוקן כהדא דקקה] (ירושלמי ר"ה פ"ב ה"ה)

על מי נאמר שכשהיה רואה את הגשמים יורדים היה מברך "יתפאר ויתגדל ויתברך"? ת. רב יהודה בר יחזקאל. (דברי רבה ז', ו')

על מי נאמר בגמ' שכשמינו אותו לכהן גדול מילאו המחצב לפניו בדינרי זהב? ת. פנחס הסתת. [מעשה בפנחס הסתת שמינוהו כהן גדול ויצאו אחיו הכהנים וראוהו חוצב באבנים ומילאו המחצב לפניו דינרי זהב] (ויק"ר כ"ו, ט')

על מי נאמר שביקש לגנות כל שירות ותשבחות שאמר דוד המלך בספר תהילים? ת. נבוכדנצר. (סנהדרין צב:)

על מי נאמר שביקש להפוך קערה על פיה לפטור את כל העולם כולו מן הדין? ת. איוב. (ב"ב טז.)

על מי נאמר שהוא ממונה על התפילה, עומד בארץ וראשו מגיע אצל החיות וגבוה מחבריו מהלך חמש מאות שנה ועומד אחורי המרכבה וקושר כתרים לקונו? ת. המלאך סנדלפון. (חגיגה יג:)

על מי נאמר שהיה אוכל ארבעים סאה גוזלות רק לקינוח בסעודה? ת.פקח בן רמליהו (סנהדרין צד:) ויוחנן בן נרבאי {ובני ביתו הכהנים שהיה מגדל בביתו}. [אמרו עליו על יוחנן בן נרבאי שהיה אוכל ג' מאות עגלים ושותה ג' מאות גרבי יין ואוכל ארבעים סאה גוזלות בקינוח סעודה] (פסחים נז.)

על מי נאמר שהיה משים עצמו על דברי תורה כהדיוט? ת. ר' ישמעאל בן אלישע. (שבת יב:)

על מי נאמר שהיה שונה חמישים וחמש פנים בתורת כהנים? ת. מנשה. (סנהדרין קג:)

על מי נאמר שהיה שונה מאה ושלוש פנים בתורת כהנים? ת. ירבעם. (סנהדרין קג:)

על מי נאמר שהיה שונה שמונים וחמש פנים בתורת כהנים? ת. אחאב. (סנהדרין קג:)

על מי נאמר שהם חידשו דברים שלא שמעה אוזן מעולם? ת. ירבעם בן נבט ואחיה השילוני. (סנהדרין קב.)

על מי נאמר שכאילו אוכל מבשר אבותיו? ת. כל האוכל מעפרה של בבל. (שבת קיג:)

על מי נאמר שכל טעמי התורה מגולים להם כשדה וכל תלמידי חכמים דומים לפניהם כעשבי השדה? ת. ירבעם בן נבט ואחיה השילוני. (סנהדרין קב.)

על מי נאמר שכל ימיו היה אוכל לכבוד שבת? ת. שמאי הזקן. (ביצה טז.)

על מי נאמר שכל עוף שהיה פורח מעליו היה נשרף? ת. יונתן בן עוזיאל. (סוכה כח.)

על מי נאמר שעל כל דבר ודבר היה נותן 3000 משלים ועל כל דבר ודבר של סופרים 1005 טעמים? ת. שלמה המלך. [מאי דכתיב "וידבר שלושת אלפים משל ויהי שירו חמישה ואלף", מלמד שאמר שלמה כל דבר ודבר של תורה שלושת אלפים משל, ועל כל דבר ודבר של סופרים חמישה ואלף טעמים] (עירובין כא:)

על מי נאמר "שפתיים ישק"? ת. ר' שמעון. {ר' מאיר} [אע''פ שקילס רבי יוסי את רבי שמעון הלכה כר' מאיר דתניא כשנאמרו דברים לפני ר' יוסי קרא עליו המקרא הזה "שפתים ישק משיב דברים נכוחים"] (גיטין ט.)

עשיו הוריד שלוש דמעות מה זכה בעקבות זה? ת. נתנו לו את הר שעיר שאין גשמי ברכה פוסקים ממנו לעולם. (ילקו"ש בראשית רמז קט"ז ותד"א רבה פכ"ד)

עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, מהם? ת. באר, והמן, וקשת, כתב, ומכתב, והלוחות, וקברו של משה, ומערה שעמד בו משה ואליהו, פתיחת פי האתון, ופתיחת פי הארץ לבלוע את הרשעים. רבי נחמיה אומר משום אביו אף האור והפרד. ר' יאשיה אומר משום אביו אף האיל והשמיר. רבי יהודה אומר אף הצבת. ויש אומרים אף מקלו של אהרן שקדיה ופרחיה. ויש אומרים אף המזיקין. ויש אומרים אף בגדו של אדם הראשון. (פסחים נד. ואבות פ"ה מ"ו)

תחת איזה עץ היו שוכבים כל החולים בארץ ישראל? ת. קיקיון דיונה. [ובענפוהי נייחן כל בריחי דמערבא] (שבת כא.)

תלמיד של מי הרגה אותו תולעת שאכל בתוך תאנה? ת. תלמיד של ר' יוחנן. [ההוא תלמידא דהוה יתיב קמיה דרבי יוחנן, הוה קאכיל תאיני וכו'] (שבת צ.)

תמנה לי לפחות שלושה מסכתות שנקראות ע"ש קרבן! ת. פסחים, חגיגה, בכורות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פלאפונים של אחמי"ם

הוראות לטרמפיסט

מקבץ הנהגות לבין הזמנים בחידות